AVM Ciro Endeksi 2024’te Yüzde 65 Arttı
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, 2024 yılında AVM ciro endeksinin yüzde 65 arttığını açıkladı. Şapkacı, “AVM’ler 2024’te 55 milyar dolar ciro elde ederek kayıt içi ekonomiye destek oldu. AVM yatırımcıları doğrudan 600 bin, dolaylı olarak da 2,1 milyon kişiye istihdam sağlıyor.” dedi.
AVM Perakende Ciro Endeksi’nin 2024 Sonuçları Açıklandı
AYD ile Akademetre tarafından oluşturulan AVM Perakende Ciro Endeksi’nin 2024 sonuçları bir basın toplantısıyla duyuruldu. Toplantıya AYD Başkanı Nuri Şapkacı, AYD Başkan Yardımcısı Cem Eriç, Akademetre Research Kurucusu Halil İbrahim Zeytin ve Ekonomist Fatih Keresteci katıldı.
Cirolar 2024 genelinde yüzde 65 arttı ve 2010’da 100 baz puanda kabul edilen endeks 2024’te 3 bin 117 puana yükseldi. Metrekare başına toplam ciro ise 147,814 TL olarak gerçekleşti.
Anadolu ve İstanbul AVM’leri Arasındaki Fark
Geçen yıl, AVM metrekare verimliliği bakımından Anadolu ile İstanbul AVM’leri arasında anlamlı bir fark görüldü. İstanbul’da metrekare başına toplam ciro 176,500 TL iken, Anadolu’da bu rakam 128,700 TL oldu.
2024’te metrekare başı ciro verilerinde pandemi sonrası düzelme yaşanırken bu durum henüz müşteri ziyaret davranışlarına yansımadı. 2020’de ziyaret endeksi yarı yarıya düşerken, 2024’te metrekare başına düşen ziyaretçi endeksi tekrar 100’e yükseldi.
Ciro Artışı ve Perakende Sektöründe Beklentiler
Yiyecek-içecek ve diğer kategorilerdeki ciro artışı, enflasyonun üzerindeki büyüme eğilimini yansıtırken, turizm ve tax free taleplerinde gerileme yaşandı. AYD Başkanı Şapkacı, “Son 4 yılda metrekare verimliliği TL bazında yaklaşık 7 kat arttı.” şeklinde konuştu.
Ekonomist Fatih Keresteci ise Anadolu’da ciro artışının İstanbul’a göre hızlı olduğunu ve perakende sektöründe daha verimli bir tablonun oluştuğunu belirtti.
Tüketici Eğilimleri ve Talepler
Toplantının ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Nuri Şapkacı, tüketici eğilimleri hakkında şunları söyledi: “Yiyecek-içecek sektörü yine öne çıkıyor ve son dönemde koku ürünleri talep görüyor. Tekstil markaları da kendi kokularını çıkarmaya başladı.”
Şapkacı, AVM bulunmayan 14 ille ilgili çalışmaların devam ettiğini ve yatırımların nüfus analizleriyle belirlendiğini vurguladı.
More Stories
Bursa’da Sürdürülebilir Arıcılık Paneli Düzenlendi
Haftanın özeti: Hangi yatırım ne kadar kazandırdı
Samsun’dan tüm dünyaya satılacak: Fiyatı 1 milyon lira bandında