Orta Doğu karıştı: Gözler ticaretin kilit noktası Hürmüz Boğazı’na çevrildi

İsrail’in İran’a Yönelik Saldırıları Hürmüz Boğazı’nda Endişe Yaratıyor

İsrail’in İran’a yapılan saldırıları sonrasında, küresel petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) ticareti için büyük öneme sahip Hürmüz Boğazı’na odaklanıldı.

Hürmüz Boğazı, Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar bir su yoludur ve Orta Doğu’dan üretilen petrol ve LNG’nin dünya pazarlarına erişimini sağlar.

Kritik bir deniz yolu olan Hürmüz Boğazı, küresel petrol ticaretinin yaklaşık üçte birini taşımaktadır. Günde 17-20 milyon varil ham petrol ve kondensat, Orta Doğu’dan Hürmüz Boğazı üzerinden dünya pazarlarına sevk edilmektedir.

Uluslararası Enerji Ajansı verilerine göre, bu yolla taşınan petrolün yaklaşık% 70’i Asya’ya ulaşmaktadır. Özellikle Çin, Japonya, Hindistan, Güney Kore ve diğer Asya ülkeleri, Hürmüz Boğazı’ndan petrol tedarik etmektedir.

Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin LNG gemilerinin çoğu da Hürmüz Boğazı üzerinden küresel LNG ticareti için yüzde 20’lik bir payı taşımaktadır. Avrupa, Hürmüz Boğazı’ndan gelen LNG tedarikinin önemli alıcılarından biridir.

Hürmüz Boğazı, İsrail’in İran’a saldırıları sonrasında tekrar gündeme gelmiştir. İran, önceki gerilimlerde Hürmüz Boğazı’nı kapatma tehdidinde bulunmuş ancak bu henüz gerçekleşmemiştir.

Ancak İsrail’in son saldırıları, daha büyük çatışmaların gerçekleşme ihtimalini artırmış ve Hürmüz Boğazı’nın kapanabileceği endişelerini yükseltmiştir. Bu durum, petrol ve LNG tedarikinde aksamalara neden olabileceği endişelerini artırmaktadır, bu da fiyatları yukarı çekmektedir.

PETROL İÇİN KARA GEÇİT HÜRMÜZ BOĞAZI’NIN KAPANMASI

İngiltere Deniz Ticaret Organizasyonu (UKMTO), Orta Doğu’daki artan gerilimin kritik su yollarında askeri faaliyetleri tırmandırabileceği uyarısında bulundu.

Baltık ve Uluslararası Denizcilik Konseyi (BIMCO) uzmanları, olası bir saldırının gerilimi artırabileceğine ve deniz taşımacılığını etkileyebileceğine dair uyarılarda bulundu.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatmaması için ekonomik sebeplerin olduğunu düşünen analistler, ülkenin petrol ihracatının büyük bir kısmının buradan geçtiğini ve Çin’in önemli bir ticaret partneri olmasının da etkili olduğunu belirtiyor.

Küresel Risk Yönetimi Araştırma Başkanı Arne Lohmann Rasmussen, Hürmüz Boğazı’nın kapanması durumunda petrol akışının yüzde 20’sinin etkilenebileceğini ve petrol fiyatlarının 100 dolara kadar çıkabileceğini belirtti.

Petrol fiyatları, İsrail’in İran’a saldırıları sonrasında yüzde 7’den fazla artarak 73,58 dolara kadar yükseldi ve 5 ayın en yüksek seviyesine ulaştı.

İSRAİL’İN İRAN’A YÖNELİK SALDIRILARI

İsrail, İran’ın başkenti Tahran, Tebriz, İsfahan’daki Natanz nükleer tesisi ile Loristan ve Kirmanşah kentlerine saldırılar düzenledi.

Saldırılar sonucunda İran Genelkurmay Başkanı Tümgeneral Muhammed Bakıri, Devrim Muhafızları Genel Komutanı Tümgeneral Hüseyin Selami ve 6 nükleer bilim insanı hayatını kaybetti.

İsrail’in Tahran’daki saldırılarında sivil yerleşim yerleri de hedef alındı ve çok sayıda sivil vatandaş yaşamını yitirdi.

Related Posts

Yapı denetimi için sıkı takip

Yeni düzenlemeyle sorumluluğundaki bina 15 yıl içinde yıkılan denetim firmasının faaliyetine son verilecek. İnşaat sırasında komşu yapıyı yıkan binanın denetleyicisinin belgesi iptal edilecek.

Brent petrol 70 dolara dayandı: Akaryakıta zam kapıda

Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 69,05 dolardan işlem görüyor. Dün 69,52 dolara kadar yükselen Brent petrolün varil fiyatı, günü 69,40 dolar seviyesinde tamamladı. Brent petrolün varil fiyatı, bugün 69,05 dolar oldu. Batı Teksas türü …

Avrupa borsaları çakıldı: Çin anlaşması ve enflasyon etkisi mi? (11 Haziran 2025)

Kapanışta gösterge endeksi Stoxx Europe 600, yüzde 0,27 değer kaybederek 551,64 puana geriledi. Avrupa’nın otomotiv ve yedek parça endeksi yüzde 0,66 düşüşle en çok kaybettiren oldu. Teknoloji hisseleri ortalama yüzde 0,09 gerilerken, banka hisseleri …

Konut tercihlerinde yeni dönem başladı: Yatırımcılar bu dairelere ilgi göstermeye başladı

23 Nisan tarihinde meydana gelen İstanbul depremi, konut tercihlerinde köklü bir değişikliğe yol açtı. Artık alıcılar, evlerin metrekaresi, konumu ve sunduğu imkanlar yerine, öncelikli olarak binanın depreme dayanıklılığı ve zemin yapısını araştırmaya başladı. Güvenli ve sağlam yapılar, alıcıların ilk tercihleri arasında yer alırken, yatırımcılar da özellikle 1+1 dairelere yoğun ilgi göstermeye başladı.

Endonezya otomotiv pazarı kan ağlıyor

Endonezya otomotiv sektörü, mayıs 2025’te kaydedilen sert düşüşle sarsıldı. Endonezya Otomotiv Endüstrileri Birliği (GAIKINDO) verilerine göre, otomobil satışları yıllık bazda %15,1 azalarak 60.613 adede geriledi. Bu düşüş, nisan ayındaki %5’lik …

Mayısta en çok kazandıran yatırım aracı belli oldu

Mayısta aylık en yüksek reel getiri, yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) ile indirgendiğinde %0,86, tüketici fiyat endeksi (TÜFE) ile indirgendiğinde ise %1,80 oranlarıyla mevduat faizi (brüt)’te gerçekleşti.